Glassperlenspiel

Vandaag op de MLI hebben we het glassperlenspiel 'gespeeld' waarin je per team laat zien concepten geleerd in LA met elkaar te kunnen verbinden. Daarbij hebben we tevens andere teams bevraagd naar hun verbindingen.

Hier zie je ons Glassperlenspiel (sorry voor de slechte kwaliteit)




En hieronder zie je onze zelfbeoordeling.


posted under | 0 Comments

Breinleren, uitdagend onderwijs en 21th century skills; Primaonderwijs magazine

Ik kwam hem gister tegen op mijn school en mijn blik werd direct getrokken door de kaft; de nieuw Prima onderwijs.nl over 21st century skills. Een dubbeldikke editie over inspirerend, uitdagend, onderwerpend, motiverend onderwijs voor leerlingen, gekoppeld aan breinwijs onderwijs. Mijn favoriete onderwerpen op een presenteerblaadje.

Remco Pijpers (kennisnet.nl) omschrijft de 21th century skills. Hij beschrijft dat scholen richtlijnen en kader nodig hebben om de skills op te kunnen nemen in curriculum. Hiervoor verschijnt begin 2016 vanuit het SLO, met hulp van kennisnet, een nieuw leerplankader over Digitale Vaardigheden. Belangrijk om in de gaten te houden dus....



Jelle Jolles (breinplein.nl) omschrijft het belang van inspirerend onderwijs. De natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen moet meer geprikkeld worden. Talentontwikkeling en vakoverstijgend leren (waar onsonderwijs2032 ook over spreekt) is een belangrijke ontwikkeling volgens Jolles. Jolles is niet enthousiast over de schrale leermaterialen en smalle lesmethoden die gebruikt worden en is meer gecharmeerd van de Maker Education Movement. Leerkrachten dienen volgens Jolles meer uit te dagen, onverwachte dingen te doen (zoals een quiz), buiten de comfortzone te treden, niet zo voorzichtig te zijn met de leerlingen, te inspireren zodat ze zelf meer met oplosingen en ideeën komen. Kinderen zijn slim, innovatief en ondernemend en het is dus van belang open te staan voor de oplossingen die zij aandragen. Kinderen zijn in onderwijs geen consumenten meer maar producenten en moeten opgeleid worden tot uitvinders. Nederland is namelijk geen productieland zoals Japan en China en moet het hebben van vernieuwende ideeën.



Instructional Design Models (samenvatting Gustafson & Branch, 2002)

Afgelopen maandag hoorde ik in een ietswat warrig college voor het eerst over het begrip 'Instructional design' en bijbehorende modellen. De definitie en waarde van dit begrip werd mij die avond niet helemaal duidelijk. Dat het te maken heeft met het ontwikkelen en verbeteren van lessen door modellen (gebasseerd op theorieën) kon ik zelf er uit opmaken, maar ik bleef met een wat onvoldaan gevoel zitten.
Na het lezen van Survey of Instructional Developement Models door Gustafson en Branch (2002) werd mij een en ander duidelijker. De definitie van Instructional Design (of development) en de oorsprong werd toegelicht. Ook een aantal modellen (in een taxonomie ingeschaald op klassikale instructie, product ontwikkeling of curriculum ontwikkeling) werden behandeld.

Hier vind je de samenvatting.
 

posted under | 0 Comments

Eerste kennis-conceptmap LA2 (met LA1)

Gisteren heb ik een eerste mindmap gemaakt met daarin 'alle' concepten uit LA1 en een start van de concepten uit LA2. Wat een enorm web gaat dit nog worden.....
Voor een grotere weergave, klik hier.


posted under , , , | 0 Comments

Eerste opzet curriculum analyse door middel van Mindmanager

Vandaag ben ik actief gestart met het verzamelen van informatie en bronnen voor mijn curriculum analyse. Om meteen maar kennis te maken met Mindmanager heb ik in onderstaande mindmap (of conceptmap) de 10 onderdelen van het curriculum opgenomen met daarin de verschillende bronnen waar ik gebruik van zou kunnen maken. Om dat vervolgens in maar 800 woorden neer te schrijven wordt nog een uitdaging....
Ook het onderscheidt tussen het beoogde leerplan, het uitgevoerde leerplan en het bereikte leerplan moet nog gemaakt worden. Er is nog genoeg te doen dus....

Van minder controleren naar diepgaand leren, visiestuk LA1

In het eerst lesblok van de MLI, ook wel LA1 genoemd, was de opdracht om met alle kennis over onderwijs en ontwikkeling die we opgedaan hadden, een visiestuk te schrijven. Formuleer een duidelijke visie over een aspect in het leren en onderbouw deze krachtig met literatuur.
Na een lange zwerftocht van coöperatief leren naar teamleren naar proffesionele leergemeenschap, positief pedagogisch klimaat en betekenisvol leren, ben ik uiteindelijk uitgekomen op het thema diepgaand leren. De aandacht in het visiestuk ligt op de leerkrachtstijl en de gevolgen die deze heeft voor het gevoel van autonomie bij de leerling en de leerbenadering die de leerling vervolgens zal kiezen.
Mocht je interesse hebben; het visiestuk is via onderstaande link in te zien:

Visieverslag; Van minder controleren naar diepgaand leren

De inhoud van het visiestuk is ondertussen aan mijn collega's gepresenteerd. Dit aan de hand van een prezi waarin ik de onderliggende concepten toelicht en aan elkaar verbindt. De presentatie is enthousiast ontvangen. De presentatie is uitgewerkt in Prezi en via onderstaande link te bekijken.

Prezi presentatie visieverslag

Ik zou het leerzaam vinden als je een berichtje achter wil laten met je bevindingen na het bekijken van het Visieverslag of de Prezi!

Review op een Instructional Design Model, Hannafin & Peck.



Het Hannafin Peck Design Model (1988)

Vanuit de opleiding MLI is gevraagd om een instructional Design model te reviewen. Wij hebben gekozen voor het Hannafin Peck design model.

Wat houdt het model in:

Fase 1: Het analyseren van het probleem, maar tevens het stellen van haalbare doelen.
Fase 2: Ontwerpen
Fase 3: Ontwikkelen van de instructie en het toepassen. Evaluatie of het herzien van het ontwerp komt dan aan bod. Maar zoals het model al laat zien komt evaluatie en herzien continue terug, niet alleen na de ontwikkelfase.  

Review:
Het model is oorspronkelijk ontwikkeld voor ICT doeleinden (applicatie ontwikkeling).
Het is een algemeen model dat heel breed opgepakt kan worden. Ideeën uit het model komen overeen met Robert Gagne (conditions of learning, Gagne assumption). Gagne heeft een Cognitivistische kijk op leren, waarbij hij na iedere fase in de instructie evalueert of de volgende stap gemaakt kan worden. Fase 1 van Hannafin en Peck komt overeen met de voorbereiding op het leren en het activeren van de voorkennis volgens Gagne. Dit wordt direct geëvalueerd, wanneer de voorkennis onvolledig blijkt te zijn moet daar eerst op geanticipeerd worden. Fase 2 komt overeen met de overname van de kennis. De kennis wordt direct overgedragen op de leerling. Hierin uit zich de cognitivistische visie van het model. Fase 3 komt overeen met de overdracht van kennis waarin inoefenen, feedback en uiteindelijk toetsing belangrijk is. Deze fase wordt wederom goed geëvalueerd. Zijn de doelen behaald? En zo begint de cyclus weer van voor af aan.  
Het model volgens Hannafin en Peck is een iteratief model. Het proces herhaalt zich en stelt continue bij door evaluatie. Dat alle fases continue geëvalueerd en bijgesteld worden is voor ons duidelijk. De relatie tussen de fases onderling is echter niet duidelijk. Is het mogelijk van fase 1 terug te gaan naar fase 3? Onderstaand model beeld te relatie tussen de fases onderling volgens ons beter uit. Nu is het model echt iteratief.




Wie ben ik: even kennismaken.

Ik zal me eerst eens voorstellen. Mijn naam is Jolijn van de Veerdonk-Kitslaar. Het prettige aan een opleiding is dat je weer bij je meisjesnaam genoemd wordt, dus voor insiders van de opleiding heet ik 'gewoon' Jolijn Kitslaar. Zo'n achternaam waarbij zelfs Microsoft Word met vieze alternatieven komt als je het intypt.... Ik ben geboren in 1983, te 's-Hertogenbosch. Van jongs af aan heb ik de passie gehad om psycholoog te worden, maar ben via een omweg uiteindelijk na de SPH in Nijmegen op de opleiding pedagogische wetenschappen terecht gekomen. Uiteindelijk heb ik deze opleiding voortijdig afgebroken en ben ik gaan werken in de zorg. Specifieker, in de gehandicaptenzorg bij stichting Cello.
Na enkele jaren, en gezinsuitbreiding met 2 prachtige dochters, zocht ik meer uitdaging en ontwikkeling in mijn werk en ben ik gestart aan de PABO. Dit kon deeltijd en verkort in 2 jaar aan de Avans in Breda. Dat ik vanaf dag één fan was van het onderwijs was duidelijk. Als mensen het hebben over 'van je hobby je werk maken' dan ben ik in het onderwijs wel op de goede plek.

Na enkele jaren in het speciaal basisonderwijs werkzaam te zijn geweest, ben ik sinds september 2015 werkzaam in het regulier basisonderwijs. Op basisschool Oberon, te 's Hertogenbosch. Een zeer kleine basisschool (80 leerlingen) in een typisch Bossche wijk. Hier ben ik werkzaam als leerkracht van groep 3, waarbij we gebruik maken van co-teaching met de leerkrachten van groep 4. Een part-time combi groep eigenlijk.

Vanwege mijn ervaring in het speciaal onderwijs wordt er best wat kennis & skills van mij verwacht, vanuit mijn leidinggevende en het team. Om mijzelf daarin wat meer te kunnen onderbouwen en tevens te leren hoe mijn team mee te nemen in mijn expertise ben ik begonnen aan de masteropleiding MLI. Tijdens LA1 heb ik al meerdere doelen voor mijzelf gesteld waarin het goed (theoretisch) onderbouwen van keuzes een belangrijke is. Ik ben snel in mijn hoofd en sla daarin vaak stappen (of collega's) over.
Tijdens LA2 verwacht ik vooral verder te ontwikkelen in bovenstaand doel. Ik kan na gedegen onderzoek en overleg met collega's keuzes maken. Hier theoretisch onderzoek naar doen en dan met onderbouwde voorstellen en materialen voor de dag komen. Maar ook dat, stap-voor-stap. Voordat ik weer te snel ga... 




posted under | 0 Comments
Nieuwere posts Homepage

Volg me!



Recent Comments