Review op een Instructional Design Model, Hannafin & Peck.
Het
Hannafin Peck Design Model (1988)
Vanuit de opleiding MLI is gevraagd om een instructional
Design model te reviewen. Wij hebben gekozen voor het Hannafin Peck design
model.
Wat houdt het model
in:
Fase 1: Het
analyseren van het probleem, maar tevens het stellen van haalbare doelen.
Fase 2: Ontwerpen
Fase 3:
Ontwikkelen van de instructie en het toepassen. Evaluatie of het herzien van
het ontwerp komt dan aan bod. Maar zoals het model al laat zien komt evaluatie
en herzien continue terug, niet alleen na de ontwikkelfase.
Review:
Het model is oorspronkelijk ontwikkeld voor ICT doeleinden (applicatie ontwikkeling).
Het is een algemeen model dat heel breed opgepakt kan worden. Ideeën uit het model komen overeen met Robert Gagne (conditions of learning, Gagne assumption). Gagne heeft een Cognitivistische kijk op leren, waarbij hij na iedere fase in de instructie evalueert of de volgende stap gemaakt kan worden. Fase 1 van Hannafin en Peck komt overeen met de voorbereiding op het leren en het activeren van de voorkennis volgens Gagne. Dit wordt direct geëvalueerd, wanneer de voorkennis onvolledig blijkt te zijn moet daar eerst op geanticipeerd worden. Fase 2 komt overeen met de overname van de kennis. De kennis wordt direct overgedragen op de leerling. Hierin uit zich de cognitivistische visie van het model. Fase 3 komt overeen met de overdracht van kennis waarin inoefenen, feedback en uiteindelijk toetsing belangrijk is. Deze fase wordt wederom goed geëvalueerd. Zijn de doelen behaald? En zo begint de cyclus weer van voor af aan.
Het model is oorspronkelijk ontwikkeld voor ICT doeleinden (applicatie ontwikkeling).
Het is een algemeen model dat heel breed opgepakt kan worden. Ideeën uit het model komen overeen met Robert Gagne (conditions of learning, Gagne assumption). Gagne heeft een Cognitivistische kijk op leren, waarbij hij na iedere fase in de instructie evalueert of de volgende stap gemaakt kan worden. Fase 1 van Hannafin en Peck komt overeen met de voorbereiding op het leren en het activeren van de voorkennis volgens Gagne. Dit wordt direct geëvalueerd, wanneer de voorkennis onvolledig blijkt te zijn moet daar eerst op geanticipeerd worden. Fase 2 komt overeen met de overname van de kennis. De kennis wordt direct overgedragen op de leerling. Hierin uit zich de cognitivistische visie van het model. Fase 3 komt overeen met de overdracht van kennis waarin inoefenen, feedback en uiteindelijk toetsing belangrijk is. Deze fase wordt wederom goed geëvalueerd. Zijn de doelen behaald? En zo begint de cyclus weer van voor af aan.
Het model volgens Hannafin en Peck is een iteratief model.
Het proces herhaalt zich en stelt continue bij door evaluatie. Dat alle fases
continue geëvalueerd en bijgesteld worden is voor ons duidelijk. De relatie
tussen de fases onderling is echter niet duidelijk. Is het mogelijk van fase 1
terug te gaan naar fase 3? Onderstaand model beeld te relatie tussen de fases
onderling volgens ons beter uit. Nu is het model echt iteratief.
0 reacties:
Een reactie posten