Mijn flowmoment

Eigenlijk kennen we het allemaal wel. Je hebt het al een tijdje in de planning, maar het komt er niet van. Maar vandaag ga je je echt tot die activiteit zetten. Dus zet je alle spullen klaar en...........
Whow! Alle besef van omgeving en tijd leken verdwenen en wat een energie stroomt er uit het proces wat je net doorlopen hebt. Oftewel.... FLOW!

Flow wordt door Csikszentmihaly omschreven als een vorm van concentratie waarbij je zo gefocust bent dat het je opgaat in de activiteit. Flow ontstaat door een combinatie van concentratie, interesse en plezier.

Flow kenmerkt zich door een 9tal karakteristieken;
1. Realistische en duidelijke doelen
2. Hoge concentratie en weinig afleiding,
3. Verlies van het zelfbewustzijn en opgaan in de taak
4. Verlies van tijdsbesef
5. Directe feedback vanuit de taak
6. Balans tussen vaardigheid en uitdaging
7. Gevoel van controle (autonomie)
8. Intrinsiek belonende activiteit en daardoor moeiteloze inspanning (interesse en plezier)
9. Het bewustzijn is beperkt tot de activiteit zelf (dus laat je niet afleiden/afdwalen).

Bij het schrijven van deze blog rijst bij mij de vraag of Flow vergelijkbaar is met de activiteiten die ik "uitlaatklep' noem. Uitlaatklep wordt gedefinieerd als 1) gelegenheid om frustratie te uiten 2) middel om spanning af te reageren 3) manier om af te reageren. Volgens deze definitie is een uitlaatklep dus een activiteit als het gevolg van spanning of frustratie waar je vanaf wil. Csikszentmihaly begon zijn onderzoek naar Flow in eerste instantie met de vraag waar de oorsprong ligt voor 'geluk'. Na de oorlog merkte hij dat bij veel mensen het gevoel van onvrede lang bleef hangen. Hij ontdekte dat geluk niet samenhangt met onze omgeving, maar met onze innerlijke harmony. Mensen voelen zich vaak op hun best wanneer hun lichaam of geest vrijwillig uitgedaagd wordt om iets moeilijks te bereiken. Door de focus op de activiteit en het verlies van bewustzijn voor de omgeving, tijd en jezelf, lijken emotionele problemen even te verdwijnen. Een uitlaatklep leidt dus niet altijd tot Flow, maar Flow kan wel bijdragen aan het (even) vergeten van problemen en daarmee een uitlaatklep vormen!

Mijn Flow ontstaat vaak vanuit mijn creativiteit.



Als ik schmink....Niet op een schminkopdracht vanuit mijn bedrijf, maar wanneer ik thuis oefen met een nieuw model.
Ik heb dan een duidelijk doel, sluit aan op mijn vaardigheden maar til deze naar een hoger doel, voel me enorm autonoom omdat het eigen keus en controle is, richt me helemaal op het gezicht waardoor mijn omgeving en besef van tijd verdwijnt.
Dit lukt niet altijd. Wanneer het niet lukt en dus een gevoel van falen ontstaat, of ik de lat te hoog heb gelegd en de uitdaging dus niet haalbaar is dan leidt het niet tot Flow. Ook tijdens een schminkopdracht op locatie is er geen sprake van Flow. De druk en de omgeving zijn dan te sterk aanwezig.










Wanneer ik piano speel.....
Ik beheers de basis van het pianospelen vanwege lessen op jonge leeftijd. Wanneer ik een muziekstuk vindt dat goed aansluit op mijn vaardigheden (dus niet te hoog of juist te laag inzet) en een prettige instructiefilm, dan kan ik met behulp van mijn koptelefoon me letterlijk afsluiten van mijn omgeving. Wanneer ik het gevoel heb te gaan slagen in het onder de knie krijgen van het stuk, merk ik dat Flow ontstaat. Ik raak dan alle gevoel van tijd en omgeving kwijt en kan blijven spelen.




Mijn favoriete activiteit op vakantie, lezen......
Juist omdat ik mijzelf dan even helemaal kan verliezen, de omgeving verdwijnt en het voor mij de ideale ontspanning is. Allereerst moet ik mij er echt toe zetten om te gaan zitten lezen. Vooral het beginnen aan een boek vind ik moeilijk. Maar als ik eenmaal begonnen ben, dan ontstaat er een heerlijk gevoel van Flow waarin ik helemaal lijk te verdwijnen. Het liefst in een nietszeggende boek over Shopaholics, Bridget Jones, vampieren & weerwolven, etc. Enige valkuil is dat ik als ik eenmaal aan een boek begin, ik ongeduldig wordt. Soms lees ik het eind direct al, maar vaak krijg ik haast in het lezen en moet het boek uit. Ik ga dan slordig lezen, snel lezen en geniet niet meer van het boek. Dan is er ook geen sprake meer van Flow.

posted under | 0 Comments

Uterus Instructional Design Model UIDM La2-6

Met gepaste trots presenteren wij van ontwerpbureau Did@ctief een ID model voor differentiatie.
Het is gebaseerd op de concepten uit Scaffolding en begrippen uit literatuur over differentiatie.
Ons kindje heet het Uterus model.


In eerste instantie stonden convergente en divergente differentiatie onderaan in het model. Na overleg met Annemarie hebben we besloten beide begrippen bovenaan in het model te plaatsen. Dit omdat een school vaak al een visie heeft gevormd over de vorm van differentiatie vooraf aan de indeling van de groepen (denk aan unitwerken). Daarnaast wezen zowel inhoud, proces en product naar de keus tussen convergente en divergente differentiatie. Alhoewel het makkelijk is om te onderbouwen hoe je op het gebied van leerstof/inhoud kan differentieren (convergent/divergent) rees bij ons de vraag of je dit onderscheidt ook kan maken op proces- of productdifferentiatie. Nu de begrippen convergent en divergent omhoog geplaatst zijn in het model wordt dit onderscheid niet meer gesuggereerd.

Nieuwere posts Oudere posts Homepage

Volg me!



Recent Comments