Breinleren, uitdagend onderwijs en 21th century skills; Primaonderwijs magazine

Ik kwam hem gister tegen op mijn school en mijn blik werd direct getrokken door de kaft; de nieuw Prima onderwijs.nl over 21st century skills. Een dubbeldikke editie over inspirerend, uitdagend, onderwerpend, motiverend onderwijs voor leerlingen, gekoppeld aan breinwijs onderwijs. Mijn favoriete onderwerpen op een presenteerblaadje.

Remco Pijpers (kennisnet.nl) omschrijft de 21th century skills. Hij beschrijft dat scholen richtlijnen en kader nodig hebben om de skills op te kunnen nemen in curriculum. Hiervoor verschijnt begin 2016 vanuit het SLO, met hulp van kennisnet, een nieuw leerplankader over Digitale Vaardigheden. Belangrijk om in de gaten te houden dus....



Jelle Jolles (breinplein.nl) omschrijft het belang van inspirerend onderwijs. De natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen moet meer geprikkeld worden. Talentontwikkeling en vakoverstijgend leren (waar onsonderwijs2032 ook over spreekt) is een belangrijke ontwikkeling volgens Jolles. Jolles is niet enthousiast over de schrale leermaterialen en smalle lesmethoden die gebruikt worden en is meer gecharmeerd van de Maker Education Movement. Leerkrachten dienen volgens Jolles meer uit te dagen, onverwachte dingen te doen (zoals een quiz), buiten de comfortzone te treden, niet zo voorzichtig te zijn met de leerlingen, te inspireren zodat ze zelf meer met oplosingen en ideeën komen. Kinderen zijn slim, innovatief en ondernemend en het is dus van belang open te staan voor de oplossingen die zij aandragen. Kinderen zijn in onderwijs geen consumenten meer maar producenten en moeten opgeleid worden tot uitvinders. Nederland is namelijk geen productieland zoals Japan en China en moet het hebben van vernieuwende ideeën.



0 reacties:

Een reactie posten

Nieuwere post Oudere post Homepage

Volg me!



Recent Comments