love it...


Curriculum analyse

Onderdeel één van LA2 is zover klaar. 

Aangezien ik uit respect voor mijn werkplek niet alle ins-and-outs op internet wil zetten is mijn analyse niet voor iedereen inzichtelijk. 

curriculum analyse Oberon

Hier lees je de feedback die ik aan een Peer (lees: Tim) heb gegeven.
Hier lees je de feedback die ik van Tim heb ontvangen.  

Aangezien mijn Prezi, door de onmogelijkheid deze te beveiligen, toch al openbaar goed is, is deze hier te bekijken. Spannend, want in eerste instantie had ik een heel andere Prezi waarin ik bijna alle tekst uit mijn analyse heb verwerkt. Veel te talig, aldus de peerfeedback. In de trant van innovatie en vernieuwing heb ik gisteravond nog zitten bladeren op internet om tot een meer prikkelend Prezi-dee te komen. En zo heb ik uiteindelijk tot middernacht aan een hele nieuwe, hopelijk originele, Prezi gewerkt. En dan is het, op zo'n korte termijn, toch spannend of je je doel bereikt hebt of toch de plank misgeslagen.....

 

conceptmap 2

Vandaag mijn conceptmap omgegooid. letterlijk, want de eerdere weergaven zoals ik hem had, van links naar rechts, was niet goed en diende aangepast te worden. Nu is de conceptmap lekker top-down. Daar ben ik dol op.....

Wil je de conceptmap leesbaar inzien, klik dan hier!


posted under | 0 Comments

Hoe kwartjes kunnen vallen in het Euro tijdperk

Terwijl ik nog druk bezig ben met curriculum analyses, peerfeedback, ideeën voor herontwerp en leerdoelen op ladders (en Carnaval), beginnen de innovatieve uitwerkingen voor herontwerp omhoog te borrelen.
Het eerste kwartje viel tijdens het wandelen met de hond, waarbij zuurstof in combinatie met beweging dus aantoonde zinvol te zijn. Hier zag ik de componenten uit mijn herontwerp, zaakvakdoelen en samenwerkingsdoelen, voor het eerst samenkomen. Een les die digitaal bereikbaar is voor groepjes leerling waarin tegelijk aan samenwerkingsdoelen en zaakvakdoelen gewerkt wordt. De vormgeving hiervoor is nog niet concreet. Werd het een website, een app? En in hoeverre kan ik dan ook doelen op het gebied van ICT geletterdheid meenemen in mijn ontwerp?


Het tweede kwartje viel vanmorgen, toen ik nogmaals met manlief mijn Visiestuk kritisch doornam. Zouden de doelen voor het autonoom ondersteunend leerkrachtgedrag niet opgenomen moeten worden in het herontwerp. Nu wil ik de stap zetten naar samenwerkend leren, wat al best een verschuiving vraagt van de leerkrachtrol. Van sturend en 'alwetend' naar meer begeleidend. In hoeverre moeten de leerkrachten hierin ondersteunend worden?

En het derde kwartje viel tevens op deze lazy sunday. Met mijn laptop op schoot, las ik het Horizon rapport eens door. Ik had het naar aanleiding van een eerder college als snelkoppeling op mijn bureaublad opgeslagen en besloot er vandaag eens een blik op te werpen. Een aantal begrippen kwamen mij bekend voor, maar ik had geen beeld bij de term 'makerspaces'. Alhoewel dit concept voor mijn werkplek nog mijlenver lijkt door de vaardigheden die het van de leerlingen en de leerkrachten vraagt, ben ik wat verder gaan lezen. Uiteindelijk kwam ik terecht op de site van vernieuwenderwijs. Een site vol inspiratie en innovatie op het gebied van onderwijs en ICT. En daar viel mijn oog dan weer op Lessonup! En dat dat programma nou eens helemaal aansluit op mijn herontwerp! En breder inzetbaar is voor alle groepen binnen de school! En wat werkt deze zoektocht inspirerend!

Het leuke aan de zoektocht vind ik nog wel dat ik durf los te laten. Waar ik mij eerst vastbeet in een idee en te snel tot concrete uitwerking kwam, sta ik nu meer open voor dat wat op mijn pad komt. En als ik daarvoor wat moet bijschaven, dan vind ik dat niet (zo) erg. Een belangrijk aspect om tot Flow te komen; bestaande ideeën loslaten en out-of-the-box durven denken. Dat lukte me nog niet tijdens de eerdere bijeenkomst waar ik over schreef in mijn blog over divergent denken op 25 januari. 

Maar voor nu, hopen op meer kwartjes! Niet dat je er rijk van wordt, ze zijn helaas hun waarde verloren.....



posted under | 0 Comments

Toezicht onderwijsinspectie

Van afrekende beoordelaar naar kritische vriend. Zo luidt de titel van de aflevering van Nieuwsuur op 13 februari 2016. Hierin wordt de nieuwe rol van de onderwijsinspectie omschreven op basis van een pilotschool voor VO, op initiatief van het wetsvoorstel-Bisschop. Hierin wordt aangegeven dat inspectie zich minder moet richten op het persen van scholen in een keurslijf en zich meer moet richten op het verhaal van docenten en management en de visie van scholen. Ze kunnen hierin dan een adviserende of ondersteunende rol spelen om scholen naar een hoger niveau te tillen.
Tevens wordt de beoordeling met zwak, voldoende, goed en tegenwoordig zelfs excellent aangekaart. Hier zijn kamervragen over gesteld. Zoals Staatssecretaris Sander Dekker mooi verwoordt: "De inspectie is als de keuringsdienst van waren. Zij mogen enkel beoordelen of een rookworst verkocht mag worden in Nederland. Maar welke rookworst zij het lekkerst vinden hoeft niet benoemd te worden, dat is een kwestie van persoonlijke smaak". Terecht wordt daarbij benoemt dat een goede school voor het ene kind, totaal niet de geschikte plek kan zijn voor een ander kind, of ouder.


Per 1 februari 2016 heeft de inspectie tevens besloten de tussenresultaten in het PO niet meer mee te nemen in het eindoordeel over de school. De nadruk moet vooral liggen op hoe leerkrachten de ontwikkeling van leerlingen volgen en hoe zij uitdagende doelen stellen. Dit omdat het doel van toetsing, het nauwkeurig kunnen volgen van de ontwikkeling van de leerling, doorgeslagen is naar het kunnen verantwoorden van de schoolresultaten tegenover inspectie. Met als gevolg dat leerkrachten veel waarde gaan hechten aan de toetsresultaten, Cito gaan trainen of zelfs sjoemelen met de toetsen. Logisch eigenlijk, als je kwaliteit als leerkracht beoordeeld wordt op basis van je toetsresultaten....

In mijn visiestuk heb ik op basis van theorie onderbouwd dat wanneer bij leerkrachten benadrukt is dat zij verantwoordelijk zijn voor hun leerlingprestaties, zij eerder kiezen voor controlerend leraargedrag. Bij controlerend leraargedrag is de leerkracht sturend en is er weinig ruimte voor inbreng vanuit de leerling. Dit heeft direct invloed op het gevoel van autonomie dat de leerling ervaart (Vansteenkiste, Soenens, Sierens & Lens, 2005). Wanneer leerkrachten het gevoel hebben verantwoordelijk te zijn voor de prestaties van leerlingen op toetsen, hebben ze de neiging meer de les op te lezen en uit te gaan leggen. Ze geven de leerling hiermee minder ruimte om keuzes te maken en autonoom te leren (Deci et al., 1982). En dat terwijl het meer ruimte geven van de leerling en het gevoel van autonomie ervaren juist belangrijk is voor de ontwikkeling van vaardigheden zoals het kritisch denken, conceptueel denken die leerlingen nodig hebben in de huidige kennismaatschappij. 

Na jaren gewerkt te hebben in het SO ben ik enorm geschrokken van de nadruk die er in het regulier onderwijs ligt op de leeropbrengsten. Ook de 'angst' voor inspectie heb ik op een aantal scholen ervaren. Met als gevolg dat scholen zichzelf enorm gaan oppoetsen en inspectie alsnog geen realistisch beeld voorgeschoteld krijgt. Onlangs werd mij verteld dat ook op het VO  leerkrachten van de bovenbouw lijken te vervallen in controlerend leerkrachtgedrag doordat zij zich jaarlijks moeten verantwoorden op basis van de examenresultaten.
Ik hoop dat de rol van inspectie ook echt zal veranderen. Dat zij op scholen komen om in gesprek te gaan met leerkrachten, management en leerlingen. Dat zij scholen ondersteunen in hun visie op leren en ontwikkeling, door discrepanties waar te nemen. En vooral dat scholen en leraren daardoor zichzelf durven te zijn en durven te laten zien waar ze voor staan. En misschien nog het belangrijkste; dat leraren door de verminderde druk op de resultaten de ruimte weer voelen om leuke en inspirerende lessen te gaan geven!
 
Zie hier de Aflevering Nieuwsuur (10:39)

Nieuwere posts Oudere posts Homepage

Volg me!



Recent Comments