Posts tonen met het label conceptmap. Alle posts tonen
Posts tonen met het label conceptmap. Alle posts tonen

conceptmap herontwerp

Vandaag de conceptmap voor zover afgerond. Wellicht dat ik de komende week nog bedenk dat er iets ontbreekt, maar voor nu lijkt de map compleet.
Lastig is dat de invulling van de conceptmap lang een zoektocht is geweest. Zoals ik eerder al aangaf, vind ik het maken van conceptmappen een prettige verwerking van de kennis. De conceptmap over het herontwerp heeft tot meerdere inzichten geleid, waaronder de relatie tussen differentiatie en Scaffolding, zoals ik deze uiteindelijk meegenomen heb ik de leerkrachthandleiding van mijn herontwerp.
Hier zie je de conceptmap. Wanneer je op het plaatje klikt krijg je een grote weergave.


https://drive.google.com/open?id=0BxNeUMNaHqgvbm9NUjUtd25VMUk


Vandaag tijdens college bleek dat het instructional design model wel aanwezig hoorde te zijn, als concept van LA2. Deze stond wel in mijn kennismap, nog niet in mijn herontwerp. Deze heb ik vandaag nog toegevoegd. Ik werk eigenlijk vanaf het begin al volgens het ADDIE model.
In het begin van LA2 heb ik mij verdiept in de design modellen en dit model heeft mij de meeste handvatten gegeven rondom de analyse en hoe ik hierin het contact met mijn stakeholders kon onderhouden. Naast een context analyse (adhv Van den Akker) is er namelijk ook een behoefte analyse nodig. Het contact houden is een belangrijk leerdoel voor mij. Om de behoefte analyse in kaart te brengen heb ik toendertijd het teaminterview afgenomen. Tussendoor zijn er meerdere gesprekken met mijn leidinggevende geweest, die mij telkens scherp hield. Bijvoorbeeld in het aansluiten op de leerkrachtvisie van het team en de structuurbehoefte van de leerlingen, maar wel een 'go' gaf om door te gaan met mijn ideeën voor herontwerp (of ontwikkeling zoals het model het noemt).




conceptmap

Gister besloten om mijn conceptmap te herzien. Ik heb een conceptmap met daarin bijna alle begrippen die in LA1 en LA2 behandeld zijn. Ik merk dat ik het prettig vind om een document te hebben waarin ik tijdens het lezen verbanden probeer te leggen. Hierdoor verwerk ik de gelezen tekst beter. Het is ook prettig dat ik naderhand nog eens terug kan vinden waar een bepaald artikel ook weer over ging. Het heeft dus voor mij ook een samenvattende functie.
Nu was mijn conceptmap echter dusdanig uitgebreid, dat mijn herontwerp er niet duidelijk genoeg in terug te vinden was.
Rondom mijn herontwerp heb ik nu een nieuwe conceptmap gemaakt. Met daarin enkel de concepten die terug komen in mijn herontwerp. Dit heeft voor mij een aantal voordelen. Ten eerste kan ik mijn theoretische onderbouwing inkorten. De map spreekt voor zich, aangezien ik ook auteurs aan concepten gekoppeld heb. Daarnaast is het voor mijzelf prettig om de onderlinge verbanden duidelijker weer te geven en zelf wellicht nog verbanden te leggen die ik eerder nog niet gezien had. Tot slot is het ook prettig om de concepten Flow, Toetsing en Scaffolding op te nemen. Nu kan ik deze beter concretiseren en relateren aan mijn herontwerp.

De voorlopige conceptmap van mijn herontwerp staat hier


posted under | 0 Comments

conceptmap 2

Vandaag mijn conceptmap omgegooid. letterlijk, want de eerdere weergaven zoals ik hem had, van links naar rechts, was niet goed en diende aangepast te worden. Nu is de conceptmap lekker top-down. Daar ben ik dol op.....

Wil je de conceptmap leesbaar inzien, klik dan hier!


posted under | 0 Comments

Eerste kennis-conceptmap LA2 (met LA1)

Gisteren heb ik een eerste mindmap gemaakt met daarin 'alle' concepten uit LA1 en een start van de concepten uit LA2. Wat een enorm web gaat dit nog worden.....
Voor een grotere weergave, klik hier.


posted under , , , | 0 Comments
Oudere posts Homepage

Volg me!



Recent Comments