Hoe kwartjes kunnen vallen in het Euro tijdperk

Terwijl ik nog druk bezig ben met curriculum analyses, peerfeedback, ideeën voor herontwerp en leerdoelen op ladders (en Carnaval), beginnen de innovatieve uitwerkingen voor herontwerp omhoog te borrelen.
Het eerste kwartje viel tijdens het wandelen met de hond, waarbij zuurstof in combinatie met beweging dus aantoonde zinvol te zijn. Hier zag ik de componenten uit mijn herontwerp, zaakvakdoelen en samenwerkingsdoelen, voor het eerst samenkomen. Een les die digitaal bereikbaar is voor groepjes leerling waarin tegelijk aan samenwerkingsdoelen en zaakvakdoelen gewerkt wordt. De vormgeving hiervoor is nog niet concreet. Werd het een website, een app? En in hoeverre kan ik dan ook doelen op het gebied van ICT geletterdheid meenemen in mijn ontwerp?


Het tweede kwartje viel vanmorgen, toen ik nogmaals met manlief mijn Visiestuk kritisch doornam. Zouden de doelen voor het autonoom ondersteunend leerkrachtgedrag niet opgenomen moeten worden in het herontwerp. Nu wil ik de stap zetten naar samenwerkend leren, wat al best een verschuiving vraagt van de leerkrachtrol. Van sturend en 'alwetend' naar meer begeleidend. In hoeverre moeten de leerkrachten hierin ondersteunend worden?

En het derde kwartje viel tevens op deze lazy sunday. Met mijn laptop op schoot, las ik het Horizon rapport eens door. Ik had het naar aanleiding van een eerder college als snelkoppeling op mijn bureaublad opgeslagen en besloot er vandaag eens een blik op te werpen. Een aantal begrippen kwamen mij bekend voor, maar ik had geen beeld bij de term 'makerspaces'. Alhoewel dit concept voor mijn werkplek nog mijlenver lijkt door de vaardigheden die het van de leerlingen en de leerkrachten vraagt, ben ik wat verder gaan lezen. Uiteindelijk kwam ik terecht op de site van vernieuwenderwijs. Een site vol inspiratie en innovatie op het gebied van onderwijs en ICT. En daar viel mijn oog dan weer op Lessonup! En dat dat programma nou eens helemaal aansluit op mijn herontwerp! En breder inzetbaar is voor alle groepen binnen de school! En wat werkt deze zoektocht inspirerend!

Het leuke aan de zoektocht vind ik nog wel dat ik durf los te laten. Waar ik mij eerst vastbeet in een idee en te snel tot concrete uitwerking kwam, sta ik nu meer open voor dat wat op mijn pad komt. En als ik daarvoor wat moet bijschaven, dan vind ik dat niet (zo) erg. Een belangrijk aspect om tot Flow te komen; bestaande ideeën loslaten en out-of-the-box durven denken. Dat lukte me nog niet tijdens de eerdere bijeenkomst waar ik over schreef in mijn blog over divergent denken op 25 januari. 

Maar voor nu, hopen op meer kwartjes! Niet dat je er rijk van wordt, ze zijn helaas hun waarde verloren.....



posted under |

0 reacties:

Een reactie posten

Nieuwere post Oudere post Homepage

Volg me!



Recent Comments