Eerste idee voor herontwerp


Naar aanleiding van de curriculum analyse lijkt voor mij de grootste discrepantie op het gebied van de visie op het leren van de leerlingen en de bijbehorende leeractiviteiten te liggen. In de schoolvisie is geen visie op leren geformuleerd. Alleen de randvoorwaarden om tot leren te komen worden gesteld (pedagogische basisvoorwaarden, opbrengstgericht). In gesprek met de leerkrachten en directeur is duidelijk geworden dat het werken volgens het directe instructiemodel als belangrijk wordt ervaren. De rol van leerkracht als kennisoverdrager is belangrijk. Ook het werken volgens methodes wordt als prettig ervaren en past binnen de school. Winst valt te behalen op het gebied van de verwerking(sacitiviteiten) van de leerlingen.Volgens de leerkrachten leren leerlingen in gesprek met elkaar. Toch wordt er nog veel verwerkt op individueel niveau in de werkboeken van de methodes. Leerkrachten geven aan dat de rol van de leerkracht verandert. De leerkracht als kennisoverdrager en de leerling als consument is achterhaald. Leerlingen moeten zelf actiever worden in hun leerproces en de leerkracht gaat van minder sturend naar een meer begeleidende rol.

Het herontwerp zou zich kunnen richten op het invoeren van meer samenwerkend leren bij de leerlingen. Welke leeractiviteiten passen hierbinnen (leeractiviteiten ontwerpen)? Wat vraagt dit van de leerlingen (doelen stellen)? Welke leerkrachtvaardigheden zijn hiervoor nodig (docentrol)?En welke gevolgen heeft dit voor de onderwijsvisie (visie en missie?).

Een bottum up ontwerp zou zich kunnen richten op het thematisch werken. In groep 3-4 is het thematisch werk (hoekenwerk) bij de zaakvakken gestart om meer integratie van vakdoelen plaats te laten vinden, het vakoverstijgend leren. Op lange termijn is de ambitie om hier ook de doelen van kennisvakken in op te nemen. Dit wordt schoolbreed wel gedragen, zeker op het gebied van de zaakvakken willen de leerkrachten graag de lessen anders inrichten maar ontbreken wederom de tools hoe. Het thematisch werken wordt vormgegeven volgens de inzichten van de leerkrachten, maar hier ligt geen model onder. Wanneer er een passend model ontworpen zou worden, zou dit schoolbreed getrokken kunnen worden op lange termijn.



posted under |

1 reacties:

Michiel Lauwerijssen zei

Je idee voor herontwerp is kansrijk, biedt veel mogelijkheden om zowel aan de leerling- als de docentkant iets te doen. En zoals je het hierboven beschrijft lijkt het goed aan te sluiten bij de ontwikkelbehoefte van je team. Heb je na de bijeenkomst van gisteren, nu al een min of meer afgebakende keuze kunnen maken?

Een reactie posten

Nieuwere post Oudere post Homepage

Volg me!



Recent Comments