Scrummen met mijn team!

 
In verband met een studiedag vroeg mijn leidinggevende of ik een deel van de dag zou willen verzorgen voor het team. Omdat ik in de vormgeving van mijn onderzoek nog niet voldoende voortgang gemaakt heb, leek dit me geen geschikt onderwerp. Ik besloot de scrum-methode te introduceren bij het team. Waarom? Wij zijn een gedreven team en zetten veel veranderingen op poten. Resultaten blijven vervolgens vaak uit. Scrum leek mij een overzichtelijke manier om eens samen naar een concreet eindresultaat te werken.

Om Scrum te presenteren heb ik een poster voor de teamleden gemaakt waarin kort de scrum methode (zo eenvoudig mogelijk) staat toegelicht. Vervolgens zijn we een scrum gestart met als story: "Wij willen een inspiratiebord waarop teamleden kennis en inzichten met elkaar kunnen delen".

Op de back log is vervolgens een 'Defenition of done' geformuleerd. Wanneer zijn we klaar/tevreden? Samen hebben we op post its geschreven wat er moest gebeuren. Een locatie voor het bord bedenken, een bord kopen, ophangen, regels voor het bord, magneten en stiften kopen, etc. De teamleden waren dusdanig enthousiast over deze methode dat we ook direct gestart zijn met het uitvoeren van een aantal to-do's. De overige actiepunten zijn verdeeld en in de weken na de studiedag afgerond. In de volgorde van progress, naar testing (vragen om feedback) tot done! En binnen drie weken hing er een inspiratiebord in de school!

Het concreet werken en kunnen afronden van zaken werd door teamleden als zeer prettig ervaren. Ook het kunnen aanspreken van andere teamleden op hun rol in het geheel en het vragen om feedback alvorens te handelen bleek leerzaam.

Er is ook een scrum gestart voor het uitwerken van de nieuwe website voor de school, met mijn hulp. Tevens heeft de leerkracht van groep 5/6 de scrum ingezet om het lokaal samen met de leerlingen klaar te maken voor het eind van het schooljaar. De scrum is dus positief ontvangen!
 

posted under |

0 reacties:

Een reactie posten

Nieuwere post Oudere post Homepage

Volg me!



Recent Comments