implementatie en evaluatie van het herontwerp in de praktijk



Het is bijna zover. LA2 is bijna afgerond en het herontwerp heeft concrete vormen aangenomen.

Op de volgende website kunnen de leerlingen van groep 3/4 van Oberon aan de slag met het zaakvakonderwijs, binnen het thematisch werken. Het thema weer is uitgewerkt in een 'startles met de juf', en de keuzelessen 'schaduw', 'windrichtingen' en 'seizoenen'.


Uitgangspunten binnen dit herontwerp zijn; activerend leren, samenwerkend leren en het vormgeven van het thematisch onderwijs volgens een opbrengstgericht model, waarin ook sprake is van duidelijke doelstellingen vooraf en toetsing achteraf.
De keuzes die ik in de proces gemaakt heb en literatuur die ten grondslag ligt aan mijn herontwerp zijn in eerdere blogs terug te lezen.

En nu gaan we dan ook echt aan de slag! Maar hoe?

Voor de implementatie van het herontwerp zijn in overleg met de directeur van de onderwijsinstelling twee keuzes gemaakt. Op basis van het evaluatie-matchboard, een tool ontworpen door SLO (http://leerplanevaluatie.slo.nl/) wil ik beide keuzes toelichten:

1. De try out van het herontwerp:
Allereerst wordt het herontwerp toegepast in groep 3/4. In mei gaan de leerlingen van groep 3/4 daadwerkelijk met het volledig uitgewerkte product aan de slag. De overige keuzelessen van het thema weer zijn dan volledig aangevuld, waardoor een try-out kan plaatsvinden.
De volgende kwaliteitsaspecten worden meegenomen in de evaluatie. De eerste vier punten zijn naar verwachting voldaan, indien LA2 behaald is. De informatie rondom relevantie, bruikbaarheid en effectiviteit zijn ook opgenomen in de leerkrachthandleiding voor het herontwerp, al dan niet in deze letterlijke bewoording. 


De werkelijke bruikbaarheid en werkelijk effectiviteit zullen zichtbaar worden tijdens de try-out. De volgende activiteiten van het matchboard zullen dan uitgevoerd worden:

1. Observeren: Alle vier de betrokken leerkrachten zullen tijdens de lessen observeren in hoeverre het product daadwerkelijk bruikbaar blijkt en in hoeverre het effectief is voor het zaakvakonderwijs en voor de ontwikkeling van de samenwerkingsvaardigheden.

2.  Toetsing: De leerlingen maken een toets (quiz) aan het eind van iedere keuzeles. Dit kan inzicht geven in de werkelijke effectiviteit van het herontwerp. Draagt het herontwerp ook daadwerkelijk bij aan conceptkennis bij de leerling

3. Logboek: De leerlingen schrijven na iedere les een evaluatie over de samenwerkingsvaardigheden. Op basis van deze reflectie wordt hun leerproces inzichtelijk gemaakt en daarmee de ontwikkeling van de samenwerkingsvaardigheden.

4.  Interview: Aan het eind van het thema zal een interview plaatsvinden door mij, met de leerlingen maar ook met de betrokken leerkrachten. Doel is om vooral inzichten te krijgen in dat wat motiverend werkt om dat verder uit te kunnen bouwen in het herontwerp.

De informatie die verkregen is na de try-out zal gedeeld worden met het gehele team. Dit als good-practice naar het team toe. Dit zal dan vooral gericht zijn op het activerend leren, gekoppeld aan het zaakvakonderwijs.

2. De samenwerkingsvaardigheden implementeren in het curriculum


Het trapmodel met de samenwerkingsdoelen is los gezien van het herontwerp, een gedeeltelijk gedetailleerd product. Ik ga op 18 april een focus groep (gezien de kleinschaligheid; het hele team) bevragen op het product. Hierbij wil ik ook met hen kijken naar de kwaliteitsaspecten van het product. In hoeverre beoordeelt de focusgroep het product als relevant, consistent, bruikbaar en effectief. Doel hiervan is om een breed gedragen product te ontwerpen dat geïmplementeerd gaat worden in het curriculum van Oberon.


De implementatie zal, afhankelijk van de behoefte van de focus groep, hierna verder vorm gaan krijgen in het onderwijs binnen Oberon. Het herontwerp richt zich als good-practice op het zaakvakonderwijs. Doel van de samenwerkingsvaardigheden is om ze op lange termijn, met behulp van het activerende directe instructiemodel (Veenman, Leenders, Van den Oord & Naafs, 2001) ook te implementeren in het kernvakonderwijs.
En dan zou de volgende stap zijn om de 10 overgebleven 21st century skills verder uit te werken, zodat ook deze onderdeel kunnen worden van het activerend onderwijs in de vorm van verwerkingsvormen voor de leerlingen. Maar dan besef ik dat ik alweer 10 stappen te ver ben en even een pas op de plaats moet maken.........

posted under |

1 reacties:

Michiel Lauwerijssen zei

Goede aanpak kies je hier! Hiermee neem je je rol als MLI-er!

Een reactie posten

Nieuwere post Oudere post Homepage

Volg me!



Recent Comments