Bezoek innovatieve school

Vandaag twee innovatieve scholen bezocht.

Eerst hebben we in Berghem basisschool de Fonkeling bezocht. Twee prachtige gebouwen die 2-stromingen onderwijs aanbieden. Een vrij traditionele school met coöperatief leren en aan de overkant van de straat de 2e stroom met units en een werkwijze gebaseerd op sterke elementen uit allerlei onderwijsvisies. Ouders kiezen bewust voor één van beide soorten onderwijs. Maar ook school kan in overleg met ouders besluiten dat de andere stroming beter aansluit bij het kind. Interessant voor mijn werkplek waar we op de lange termijn in een gebouw komen te zitten met een Montesori-school. Geen concurrentie, maar een goede samenwerking zoals bij de Fonkeling. Wat een mooi uitgangspunt zou dat zijn....

Ik vraag met af hoe de kinderen op de Fonkeling aan leren toekomen. En nee, dat bedoel ik niet negatief! Maar ik heb de hele ochtend met kippenvel op mijn armen en grote ogen alleen maar rondgekeken. En genoten van alles wat ik zag! Dat een sterk basisprincipe zoals het directe Van instructiemodel (met alle bijbehorende differentiatie) samen kan gaan met het unitwerken, met veel zelfstandigheid en zelfregulerende vaardigheden. Dat kinderen enorm vrij lijken, maar er een heel gericht raamwerk van doelen onder ligt? Ik vond het heel inspirerend om te zien!
Alhoewel ik de visie niet als een raamwerk op mijn visie kan leggen, of op mijn leerlingpopulatie, heb ik veel inspirerende elementen gezien op de Fonkeling die ik mee wil nemen in mijn eigen onderwijs.

Hierna hebben we een kijkje genomen bij Basisschool de Haren (Of officieel de Brede Bossche school). Deze school valt onder hetzelfde bestuur als mijn eigen werkplek. Ik vind het prettig om bij verschillende scholen binnen Signum rond te kijken, om te zien wat ons bestuur allemaal in huis heeft. Ook belangrijk voor het netwerken, als je weet waar de kwaliteit van andere scholen ligt.
Deze basisschool is al voor de tweede keer benoemt tot excellente school! Dit vooral omdat de doorgaande leerlijn van 0-13 (Het IKC) goed loopt, de school echt het hart van de wijk vormt en er veel geïnvesteerd wordt op het gebied van de zaakvakken in het projectmatig werken. Zo nemen ze bijvoorbeeld deel aan de Lego league. Ook op de Haren, net als op mijn werkplek, is er veel ruimte voor personele ondersteuning waardoor leerkrachten onder schooltijd extra kunnen ondersteunen met leerlingen, of met (het goed vormgeven van) dit soort projectmatige activiteiten. Het goed inzetten van die extra personele ondersteuning was voor mij ook een inspirerend leermoment.

posted under |

0 reacties:

Een reactie posten

Nieuwere post Oudere post Homepage

Volg me!



Recent Comments