oei, ik groei....



Rolontwikkeling door de MLI. Waar het in vormen van een beeldverslag allemaal nog wat vaag blijft, zie ik binnen mijn onderwijsinstelling dat mijn rol wel degelijk aan het veranderen is.
In mijn eerste onderwijsjaren was ik nog wat volgend, onzeker over mijn leerkrachtcapaciteiten. Bezig met het vormgeven van onderwijs in mijn eigen groep. De MLI versterkt echter mijn zelfvertrouwen en durf ik meer mijzelf te laten zien zoals ik echt ben; een kartrekken, innovatieve geest, kritisch, iemand die vooruit wil en een duidelijke stip op de horizon ziet.
Tijdens het CGI met mijn leidinggevende werd ook aangegeven dat deze eigenschappen steeds meer zichtbaar worden en dat de rol als kartrekker ook door het team geaccepteerd wordt.
Vorig jaar is al besproken dat na de MLI een rol als onderbouwcoördinator in het MT een taak voor mij zou kunnen zijn. Daarbij ben ik een collega in de rol van taalcoördinator gaan ondersteunen vanwege mijn affiniteit met taal. Tevens ben ik gevraagd mee te denken in het visietraject dat de school gaat doorlopen. Na LA2 heb ik uitgesproken onze onderwijsvisie te vaag te vinden en hier gaan we als team mee aan de slag. Daarnaast ben ik aangesloten in de werkgroep nieuwbouw, dit omdat het ook goed aansluit op visie.



Mijn onderzoek heeft daarbij ook geleid tot een geheel nieuwe taak (klein onderwijsteam, dus veel taken...). Ik ga me richten op de visie van ons onderwijsteam op de toepassing van ICT in het onderwijs en de deskundigheid van de leerkrachten op het gebied van ICT. Om eventuele tips en adviezen te krijgen over de aanpak van mijn onderzoek heb ik contact gelegd met een medewerker van Digidact, een stichting voor onderwijs en ICT in 's-Hertogenbosch. Tijdens dit gesprek werd duidelijk dat de rol van ICT coördinator bij me zou passen. Niet in technische zin, voor het verbinden van kabeltjes en oplossen van problemen. ICT coördinator met als doel ICT te implementeren in het onderwijs op Oberon. Te verweven in het dagelijks onderwijs als middel om het onderwijs nog krachtiger te maken. Maar ook als doel, om leerlingen digitale vaardigheden mee te geven en ze daarmee klaar te stomen voor de '21st century'. Terwijl ik voorzichtig een balletje op wilde gooien bij de huidige ICT-coördinator met de vraag hoe hij hierover dacht, kreeg ik de taak vol overgave in mijn handen geworpen. Ik voor het inhoudelijk aspect, hij voor de kabeltjes en mankementen....

Om maar meteen goed met mijn taak te starten en te orienteren voor mijn onderzoek naar ICT voor onze onderwijsinstelling, zal ik donderdag naar Like to Share on Tour gaan. Dit is een beurs waar de belangrijkste ICT aanbieders binnen het onderwijs vertegenwoordigd zijn. Op basis van je wensen krijg je een persoonlijk programma toegestuurd met workshops en persoonlijke afspraken met verschillende aanbieders.

http://www.liketoshare.education/wp-content/uploads/2014/09/liketoshare_01.png
Daarnaast heb ik collega's van groep 7-8 gevraagd mee te doen aan MediaMasters, Een game in het kader van mediawijsheid. Dit om als school eens kennis te maken met ICT als doel in plaats van enkel een middel. En om de leerkrachten van groep 7-8 een uitspraak te laten doen over waar onze leerlingen staan, gekeken naar het mediawijzer competentiemodel. Na deze week wil ik met de leerkrachten in gesprek over de rol die mediawijsheid voor onze leerlingen in het onderwijs zou moeten innemen.

https://www.mediamasters.nl/wp-content/uploads/2016/05/MM16-header.jpg








posted under |

0 reacties:

Een reactie posten

Nieuwere post Oudere post Homepage

Volg me!



Recent Comments